Να εκτυπωθούν και να λυθούν η να λυθούν στο τετρ. εργασιών.
Στο α΄ τεύχος της γλώσσας μάθαμε :
1) Να ξεχωρίζουμε το υποκείμενο , το ρήμα , το αντικείμενο και το κατηγορούμενο μέσα σε μια πρόταση .
v Να σημειώσεις ( Υ ) για το υποκείμενο , ( Ρ ) για το ρήμα , ( Α ) για το αντικείμενο και ( Κ ) για το κατηγορούμενο στις παρακάτω προτάσεις:
§ Ο παππούς είναι άρρωστος .
§ Η αδερφή μου θα γίνει δασκάλα .
§ Ο θείος μου διδάσκει κιθάρα .
§ Τα παιδιά παίζουν ηλεκτρονικά .
§ Το έγγραφο θεωρείται πλαστό .
2) Να διακρίνουμε τις προτάσεις σε απλές , σύνθετες και ελλειπτικές :
v Να γράψεις δίπλα από κάθε πρόταση το είδος της ( απλή , σύνθετη ή ελλειπτική ) :
§ Έλα γρήγορα ! | Þ | _______________ |
§ Το μετρό , τα λεωφορεία και το τραμ έχουν απεργία. | Þ | _______________ |
§ Το χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι στολισμένο . | Þ | _______________ |
§ Το λεωφορείο είναι γεμάτο . | Þ | _______________ |
§ Στις 7.00 ακριβώς . | Þ | _______________ |
§ Σώπα ! | Þ | _______________ |
v Η σειρά σου τώρα να γράψεις δύο προτάσεις από κάθε είδος :
§ __________________________________________________ | Þ | _______________ |
§ __________________________________________________ | Þ | _______________ |
§ __________________________________________________ | Þ | _______________ |
§ __________________________________________________ | Þ | _______________ |
§ __________________________________________________ | Þ | _______________ |
§ __________________________________________________ | Þ | _______________ |
Όνομα : ________________________________________________________________
J
3) Να χρησιμοποιούμε τους χρόνους των ρημάτων Ενεστώτα , Παρατατικό και Εξακολουθητικό Μέλλοντα .
v Να ξαναγράψεις τις παρακάτω προτάσεις μεταφέροντας τα ρήματα πρώτα στον Παρατατικό και στη συνέχεια στον Εξακολουθητικό Μέλλοντα :
§ Φτάνουμε μέχρι εκεί που το ποτάμι συναντάει τη θάλασσα .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
§ Τηρώ πάντα τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
§ Κοιτάζουμε τον ουρανό που είναι γεμάτος σύννεφα .
________________________________________________________________________
§ Κάνουμε πάντα διακοπές στο ίδιο νησί .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4) Να χρησιμοποιούμε σωστά τις εγκλίσεις των ρημάτων ( Οριστική , Υποτακτική και Προστακτική ) .
v Στις παρακάτω προτάσεις χρησιμοποιείται έγκλιση οριστική . Να τις ξαναγράψεις βάζοντας τα ρήματα στις άλλες δύο εγκλίσεις , πρώτα στην υποτακτική και ύστερα στην προστακτική :
§ Ακούμε προσεχτικά τις οδηγίες των υπευθύνων .
§ ________________________________________________________________________
§ ________________________________________________________________________
§ Περιμένουμε υπομονετικά μέχρι να έρθει η σειρά μας .
§ ________________________________________________________________________
§ ________________________________________________________________________
§ Ακολουθούμε πάντα τις υποδείξεις των σχολικών τροχονόμων .
§ ________________________________________________________________________
§ ________________________________________________________________________
§ Σταματάμε στην άκρη του πεζοδρομίου και ελέγχουμε το δρόμο .
§ ________________________________________________________________________
§ ________________________________________________________________________
5) Να διακρίνουμε τα ισοσύλλαβα από τα ανισοσύλλαβα ουσιαστικά .
v Να υπογραμμίσεις τα ισοσύλλαβα και να κυκλώσεις τα ανισοσύλλαβα ουσιαστικά :
βελόνα , δίσκος , παππούς , μητέρα , αγρότης , γαλατάς , καφετζής , χώμα , αγρότισσα , κυρά , αλεπού , θάλασσα , καναπές , ζημιά , μανάβης , μάγισσα , μάνα , αναπνοή , κόρη , αγόρι , γιαγιά , πόρτα , μαϊμού , παπαρούνα
6) Να κλίνουμε αρσενικά προπαροξύτονα ουσιαστικά σε –ος .
v Να συμπληρώσεις τις πτώσεις που λείπουν από τα παρακάτω ουσιαστικά, προσέχοντας πού πρέπει να βάλεις τον τόνο :
Ενικός αριθμός | Πληθυντικός αριθμός | ||
Ονομαστική | Γενική | Γενική | Αιτιατική |
ο ανήφορος | |||
ο άνθρωπος | |||
ο καλόγερος | |||
ο πρόεδρος | |||
ο λαχανόκηπος | |||
ο δήμαρχος |
7) Την ορθογραφία των ουδέτερων ουσιαστικών σε –υ .
v Να συμπληρώσεις τις πτώσεις που λείπουν από τα παρακάτω ουσιαστικά, προσέχοντας την ορθογραφία :
Ενικός αριθμός | Πληθυντικός αριθμός | ||
Ονομαστική | Ονομαστική | Γενική | Αιτιατική |
το δάκρυ | |||
το στάχυ | |||
το βράδυ | |||
το δίχτυ |
8) Να κλίνουμε ουδέτερα ουσιαστικά σε –μα .
v Να συμπληρώσεις με προσοχή τις πτώσεις που λείπουν από τα παρακάτω ουσιαστικά :
Ενικός αριθμός | Πληθυντικός αριθμός | ||
Ονομαστική | Γενική | Γενική | Αιτιατική |
το δέρμα | |||
το χρώμα | |||
το γράμμα | |||
το ύφασμα | |||
το αγρόκτημα | |||
το σύρμα |
9) Να διακρίνουμε επίθετα σε μια πρόταση και να παράγουμε επίθετα από ουσιαστικά .
v Να σχηματίσεις τα επίθετα που παράγονται από τα παρακάτω ουσιαστικά και στη συνέχεια να τα γράψεις στα 3 γένη :
§ φως | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ σκοτάδι | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ υγεία | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ χαρτί | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ δέρμα | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ κίνδυνος | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ βράδυ | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ γυαλί | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ κίνδυνος | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ καλοκαίρι | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ όρος | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ φθινόπωρο | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ πέτρα | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
§ ξύλο | Þ | _______________ , ________________ , __________________ |
10) Να διακρίνουμε τα μέρη του λόγου ( άρθρα , ουσιαστικά , επίθετα , ρήματα ) .
v Να τοποθετήσεις τις παρακάτω λέξεις στην κατάλληλη στήλη :
έναν , σύρμα , φετινός , μαγεύω , κλειδώνω , τον , τη , γαλανός , βιβλίο , στρατόπεδο , γεμάτος , οι , γράφω , των , οδηγώ , πηγαίνω , τις , τα , σταματώ , πανέμορφος , τζάμι , διαμέρισμα , μαγευτικός , παραλία , ανακυκλώνω , αρχοντικός , σιδερένιος , βιβλιοθήκη
ΑΡΘΡΑ | ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ | ΕΠΙΘΕΤΑ | ΡΗΜΑΤΑ |
11) Να διακρίνουμε τα οριστικά άρθρα από τους αδύνατους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών .
v Να κυκλώσεις τα άρθρα και να υπογραμμίσεις τις αντωνυμίες :
τον άνεμο | το είδα | τη μαργαρίτα |
τη φίλη | τον κοιτάζω | τον άφησαν |
την άκουσα | το βιβλίο | το μαγείρεψα |
τον άφησε | της είπε | τον είδαν |
Τις τιμώρησαν | τους λέει | τους βλέπουν |
12) Να συλλαβίζουμε σωστά τις λέξεις , με βάση συγκεκριμένους κανόνες και όχι στην τύχη .
v Να συλλαβίσεις σωστά τις παρακάτω λέξεις :
έκθεση | Þ __________________ | πέρσι | Þ __________________ |
αγναντεύω | Þ __________________ | φύλλα | Þ __________________ |
καυτός | Þ __________________ | χορτάρι | Þ __________________ |
στρατιωτικός | Þ __________________ | άλσος | Þ __________________ |
προβλήματα | Þ __________________ | καημένος | Þ __________________ |
12) Να βάζουμε τις λέξεις σε αλφαβητική σειρά .
v Να βάλεις σε αλφαβητική σειρά τις παρακάτω λέξεις :
§ δύσκολα , δημαρχείο , δροσιά , δακρύζω , δικαστής , δήμαρχος
___________________________________________________________________________
§ ποιήτρια , παιδίατρος , πρωτοβρόχια , πλημμύρα , πρωτότοκος
___________________________________________________________________________
§ λατρεία , λίμνη , λιμνιάζω , λατρεύω , λιμνοθάλασσα , λατρευτός
___________________________________________________________________________
13) Να βάζουμε τελικό ν μόνο όταν χρειάζεται .
v Να συμπληρώσεις με το(ν) ή τη(ν) :
______ φίλο | ______ μπάλα | ______ παπά |
______ ξιφία | ______ τζαμαρία | ______ δύναμη |
______ σκιά | ______ εκδρομή | ______ χαρά |
______ χαρτοκόπτη | ______ τουρίστα | ______ ντουλάπα |
14) Να παράγουμε ρήματα από ουσιαστικά .
v Να γράψεις τα ρήματα που παράγονται από τα παρακάτω ουσιαστικά . Προσοχή στην ορθογραφία !
αποθήκη | Þ | ________________ | βάρος | Þ | ________________ |
φως | Þ | ________________ | θυμός | Þ | ________________ |
θεμέλιο | Þ | ________________ | δουλειά | Þ | ________________ |
ανάσα | Þ | ________________ | κέρδος | Þ | ________________ |
κίνδυνος | Þ | ________________ | σημάδι | Þ | ________________ |
15) Να καταλαβαίνουμε τις συντομογραφίες και τα αρκτικόλεξα .
v Να γράψεις τι σημαίνουν οι παρακάτω συντομογραφίες και τα αρκτικόλεξα :
π.χ. | Þ | ________________ | ΟΤΕ | Þ | ____________________________________ |
μ.Χ. | Þ | ________________ | ΙΚΑ | Þ | ____________________________________ |
τηλ. | Þ | ________________ | ΕΜΥ | Þ | ____________________________________ |
κτλ. | Þ | ________________ | ΕΕ | Þ | ____________________________________ |
μ.μ. | Þ | ________________ | ΤΚ | Þ | ____________________________________ Καλή μελέτη |
Φιλάκια πολλά .΄Μας λείπετε. ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ΛΕΜ. ΔΡΟΓΓΑΡΗ ΙΩΑΝΝΑ.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.