Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2020

ΜΙΑ ΠΡΑΞΗ ΑΥΤΟΘΥΣΙΑΣ

 ΕΛΛΗΝΙΚΑ: Κατανόηση κειμένου - Μια πράξη αυτοθυσίας

΄Ονομα: ……………….……………………………………………….   Ημερομηνία: ……………

Να διαβάσεις το κείμενο και να κάνεις τις εργασίες που ακολουθούν.

Μια πράξη αυτοθυσίας

            Σε μια μεγάλη πόλη της Ελλάδας, συνέβη το αξιοπρόσεκτο τούτο περιστατικό, που συγκίνησε πολύ βαθιά όσους το παρακολούθησαν.
            Σε κάποιο δρόμο της πολιτείας αυτής, ένα μεγάλο ξενοδοχείο πήρε φωτιά. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία, που ειδοποιήθηκε, αργούσε να φανεί. Τα διάφορα διαμερίσματα άδειαζαν από τους ενοίκους, που βιαστικοί και τρομαγμένοι, προσπαθούσαν να σωθούν από την τρομερή καταστροφή. Ο κόσμος, μαζεμένος στο δρόμο, βοηθούσε όσο μπορούσε τους δυστυχισμένους και παρακολουθούσε την τραγική σκηνή.
            Ξαφνικά, μια σπαρακτική φωνή ακούστηκε: «Ο γερο-Μανόλης! Ο γερο-Μανόλης!»
            Οι ένοικοι που ήξεραν τι σήμαινε το όνομα αυτό, έσμιξαν τα χέρια με απελπισία. Ένας συμπαθητικός γεροντάκος, τυφλός, ερείπιο του χρόνου, κατοικούσε σε μια καμαρούλα του ξενοδοχείου και ζούσε από τη φιλανθρωπία των συγκατοίκων του.
            Τη στιγμή της τραγικής συμφοράς, ο γερο-Μανόλης δεν είχε κανένα να τον βοηθήσει. Οι πελώριες φλόγες ζώνανε ολάκερο το τετράγωνο και ασφαλώς, σε λίγο ο γερο-Μανόλης θα γινόταν ζωντανό πυροτέχνημα. Όλοι είχαν για χαμένο το δυστυχισμένο γέροντα.
            Την ίδια στιγμή, ένας νέος που άκουσε τη φωνή, ζήτησε και πληροφορήθηκε τι συνέβαινε. Έριξε μια ματιά στο καιόμενο κτίριο, αναμέτρησε τον κίνδυνο και έτρεξε σαν αστραπή μέσα στους καπνούς και τις φωτιές.
Το πλήθος συγκινείται. Περιμένει με κομμένη την ανάσα…
            Μετά από λίγο, μέσα από το τραγικό ξενοδοχείο, πρόβαλε ολόμαυρο το παλικάρι με τον τυφλό γέροντα ζωντανό στους ώμους του. Τον παράδωσε στους πυροσβέστες κι αυτοί στο ασθενοφόρο. Σκούπισε το μέτωπό του και χάθηκε στο βάθος του δρόμου.
            Το ηρωικό αυτό παλικάρι έκαμε κάτι πιο μεγάλο από το καθήκον του, κάτι πιο ψηλό και πιο ευγενικό.

ΜΕΡΟΣ A΄: Γράψε Ο δίπλα από τις ορθές προτάσεις και Λ δίπλα από τις λανθασμένες.                                                                                                                                         (3 μονάδες)
------ Το επεισόδιο που αναφέρεται στο κείμενο συνέβη σε ένα μικρό χωριό της Ελλάδας.
------ Η Πυροσβεστική Υπηρεσία άργησε να φανεί.
------ Τα διαμερίσματα άδειαζαν από τους ενοίκους, γιατί έγινε σεισμός.
------ Ο νέος που έσωσε το γερο - Μανώλη ήταν γιος του.                                
------ Τελικά σώθηκαν όλοι οι ένοικοι του ξενοδοχείου.
------ Ο νέος που έσωσε το γερο - Μανώλη έδωσε συνεντεύξεις στα κανάλια και παινευόταν για το κατόρθωμά του.
ΜΕΡΟΣ Β΄: Βάλε αριθμούς από το 1 – 6, για να δείξεις με ποια σειρά έγιναν τα γεγονότα.                                                                                                                    (3 μονάδες)
------ Το παλικάρι παράδωσε το γέρο στους πυροσβέστες κι έφυγε.               
------ Οι ένοικοι βιαστικοί και τρομαγμένοι έτρεχαν να σωθούν.
------  Ένα μεγάλο ξενοδοχείο σε μια μεγάλη πόλη της Ελλάδας πήρε φωτιά.
------ ΄Ενα παλικάρι μπήκε στο ξενοδοχείο, για να σώσει το γερο- Μανώλη.
------ Ο γερο-Μανώλης κινδύνευε να γίνει ζωντανό πυροτέχνημα.
------ Ξαφνικά, μια σπαρακτική φωνή ακούστηκε: «Ο γερο-Μανόλης! Ο γερο-Μανόλης!»
                                                           
ΜΕΡΟΣ Γ΄: Να υπογραμμίσεις τη σωστή απάντηση που είναι μια κάθε φορά.
1.      Ένα μεγάλο ξενοδοχείο πήρε φωτιά και                                                                  (6 μονάδες)
(α) η Πυροσβεστική Υπηρεσία έφτασε αμέσως, για να την σβήσει.
(β) όλοι οι ένοικοι άδειασαν μεμιάς όλα τα διαμερίσματα.
(γ) η αστυνομία έφτασε έγκαιρα, για να δει τι συνέβηκε.
(δ) όλοι οι ένοικοι σώθηκαν.

2.      Ο γερο-Μανόλης ζούσε από
(α) τα ενοίκια της πολυκατοικίας του.                               (β) τη φτωχική του σύνταξη.
(γ) τη φιλανθρωπία των συγκατοίκων του.                       (δ) τα χρήματα των παιδιών του.

3.      Η φωτιά θα κατάστρεφε ολόκληρο το ξενοδοχείο. Αυτό φαίνεται από την πρόταση:
(α) Τα διάφορα διαμερίσματα άδειαζαν από τους ενοίκους.
(β) Οι πελώριες φλόγες ζώνανε ολάκερο το τετράγωνο.
(γ) Ο γερο-Μανόλης θα γινόταν ζωντανό πυροτέχνημα.
(δ) Όλοι είχαν για χαμένο το δυστυχισμένο γέροντα.

4.      Η φράση στο κείμενο «…ερείπιο του χρόνου…», σημαίνει:
(α) Μεγάλη καταστροφή, που προκλήθηκε εδώ και πολλά χρόνια.
(β) Ένας άνθρωπος έχει γεράσει και έχει εξασθενίσει λόγω των πολλών χρόνων που έζησε.
(γ) Οι καταστροφές που γίνονται κατά τη διάρκεια ενός έτους.
(δ) Ένας άνθρωπος έχει χάσει την όρασή του.

5.      «Ο νέος αναμέτρησε τον κίνδυνο», σημαίνει:
(α) Υπολόγισε τον κίνδυνο.                         (β) Μέτρησε το ύψος της φωτιάς.
(γ) Μέτρησε τον όγκο της φωτιάς.              (δ) Μέτρησε το ύψος του ξενοδοχείου.

6.      Ο νέος έσωσε το γερο-Μανόλη. Αυτό φαίνεται από την πρόταση.
(α) Έτρεξε σαν αστραπή μέσα στους καπνούς και τις φωτιές.
(β) Το πλήθος συγκινείται. Περιμένει με κομμένη την ανάσα…
(γ) Πρόβαλε ολόμαυρο το παλικάρι με τον τυφλό γέροντα ζωντανό στους ώμους του.
(δ) Τον παράδωσε στους αστυνομικούς.



7.      «Έτρεξε σαν αστραπή» είναι:


(α) κυριολεξία                        (β) μεταφορά             (γ) παρομοίωση                    (δ) υπερβολή


8.      Η λέξη που έχει την ίδια σημασία με τη λέξη «σπαρακτική» είναι:


(α) απελπιστική                     (β) χαρούμενη                       (γ) ευγενική        (δ) βραχνιασμένη




ΜΕΡΟΣ Δ΄: Διαβάζω προσεκτικά κάθε ερώτηση και απαντώ με λίγα λόγια.
1.       α) Πού συμβαίνουν όλα αυτά που αναφέρονται στο κείμενο;                                (1 μονάδα)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      β) Πότε συμβαίνουν όλα αυτά που αναφέρονται στο κείμενο;                               (1 μονάδα)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
       γ) Ποιοι οι βασικοί πρωταγωνιστές του κειμένου;                                                  (1 μονάδα)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.      Πώς περιγράφει ο συγγραφέας το γερο-Μανώλη και τι άλλες πληροφορίες δίνει γι΄αυτόν;                                                                                                                   (3 μονάδες)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.      Όλοι είχαν χαμένο το γερο-Μανόλη για δύο λόγους. Ποιοι είναι αυτοί;               (2 μονάδες)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.