Επαναληπτικές ασκήσεις γλώσσας.
Να εκτυπωθούν και να λυθούν ή να λυθούν στο τετρ.γλωσσικών ασκήσεων
Να εκτυπωθούν και να λυθούν ή να λυθούν στο τετρ.γλωσσικών ασκήσεων
Στο α΄ τεύχος της γλώσσας μάθαμε :
1) Να ξεχωρίζουμε το υποκείμενο , το ρήμα , το αντικείμενο και το κατηγορούμενο μέσα σε μια πρόταση .
v Να σημειώσεις ( Υ ) για το υποκείμενο , ( Ρ ) για το ρήμα , ( Α ) για το αντικείμενο και ( Κ ) για το κατηγορούμενο στις παρακάτω προτάσεις:
§ Ο παππούς είναι άρρωστος .
§ Η αδερφή μου θα γίνει δασκάλα .
§ Ο θείος μου διδάσκει κιθάρα .
§ Τα παιδιά παίζουν ηλεκτρονικά .
§ Το έγγραφο θεωρείται πλαστό .
2) Να διακρίνουμε τις προτάσεις σε απλές , σύνθετες και ελλειπτικές :
v Να γράψεις δίπλα από κάθε πρόταση το είδος της ( απλή , σύνθετη ή ελλειπτική ) :
§ Έλα γρήγορα !
|
Þ
|
_______________
|
§ Το μετρό , τα λεωφορεία και το τραμ έχουν απεργία.
|
Þ
|
_______________
|
§ Το χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι στολισμένο .
|
Þ
|
_______________
|
§ Το λεωφορείο είναι γεμάτο .
|
Þ
|
_______________
|
§ Στις 7.00 ακριβώς .
|
Þ
|
_______________
|
§ Σώπα !
|
Þ
|
_______________
|
v Η σειρά σου τώρα να γράψεις δύο προτάσεις από κάθε είδος :
§ __________________________________________________
|
Þ
|
_______________
|
§ __________________________________________________
|
Þ
|
_______________
|
§ __________________________________________________
|
Þ
|
_______________
|
§ __________________________________________________
|
Þ
|
_______________
|
§ __________________________________________________
|
Þ
|
_______________
|
§ __________________________________________________
|
Þ
|
_______________
|
Όνομα : ________________________________________________________________
J
3) Να χρησιμοποιούμε τους χρόνους των ρημάτων Ενεστώτα , Παρατατικό και Εξακολουθητικό Μέλλοντα .
v Να ξαναγράψεις τις παρακάτω προτάσεις μεταφέροντας τα ρήματα πρώτα στον Παρατατικό και στη συνέχεια στον Εξακολουθητικό Μέλλοντα :
§ Φτάνουμε μέχρι εκεί που το ποτάμι συναντάει τη θάλασσα .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
§ Τηρώ πάντα τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
§ Κοιτάζουμε τον ουρανό που είναι γεμάτος σύννεφα .
________________________________________________________________________
§ Κάνουμε πάντα διακοπές στο ίδιο νησί .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4) Να χρησιμοποιούμε σωστά τις εγκλίσεις των ρημάτων ( Οριστική , Υποτακτική και Προστακτική ) .
v Στις παρακάτω προτάσεις χρησιμοποιείται έγκλιση οριστική . Να τις ξαναγράψεις βάζοντας τα ρήματα στις άλλες δύο εγκλίσεις , πρώτα στην υποτακτική και ύστερα στην προστακτική :
§ Ακούμε προσεχτικά τις οδηγίες των υπευθύνων .
§ ________________________________________________________________________
§ ________________________________________________________________________
§ Περιμένουμε υπομονετικά μέχρι να έρθει η σειρά μας .
§ ________________________________________________________________________
§ ________________________________________________________________________
§ Ακολουθούμε πάντα τις υποδείξεις των σχολικών τροχονόμων .
§ ________________________________________________________________________
§ ________________________________________________________________________
§ Σταματάμε στην άκρη του πεζοδρομίου και ελέγχουμε το δρόμο .
§ ________________________________________________________________________
§ ________________________________________________________________________
5) Να διακρίνουμε τα ισοσύλλαβα από τα ανισοσύλλαβα ουσιαστικά .
v Να υπογραμμίσεις τα ισοσύλλαβα και να κυκλώσεις τα ανισοσύλλαβα ουσιαστικά :
βελόνα , δίσκος , παππούς , μητέρα , αγρότης , γαλατάς , καφετζής , χώμα , αγρότισσα , κυρά , αλεπού , θάλασσα , καναπές , ζημιά , μανάβης , μάγισσα , μάνα , αναπνοή , κόρη , αγόρι , γιαγιά , πόρτα , μαϊμού , παπαρούνα
6) Να κλίνουμε αρσενικά προπαροξύτονα ουσιαστικά σε –ος .
v Να συμπληρώσεις τις πτώσεις που λείπουν από τα παρακάτω ουσιαστικά, προσέχοντας πού πρέπει να βάλεις τον τόνο :
Ενικός αριθμός | Πληθυντικός αριθμός | ||
Ονομαστική | Γενική | Γενική | Αιτιατική |
ο ανήφορος
| |||
ο άνθρωπος
| |||
ο καλόγερος
| |||
ο πρόεδρος
| |||
ο λαχανόκηπος
| |||
ο δήμαρχος
|
7) Την ορθογραφία των ουδέτερων ουσιαστικών σε –υ .
v Να συμπληρώσεις τις πτώσεις που λείπουν από τα παρακάτω ουσιαστικά, προσέχοντας την ορθογραφία :
Ενικός αριθμός | Πληθυντικός αριθμός | ||
Ονομαστική | Ονομαστική |
Γενική
|
Αιτιατική
|
το δάκρυ
| |||
το στάχυ
| |||
το βράδυ
| |||
το δίχτυ
|
8) Να κλίνουμε ουδέτερα ουσιαστικά σε –μα .
v Να συμπληρώσεις με προσοχή τις πτώσεις που λείπουν από τα παρακάτω ουσιαστικά :
Ενικός αριθμός | Πληθυντικός αριθμός | ||
Ονομαστική | Γενική | Γενική | Αιτιατική |
το δέρμα
| |||
το χρώμα
| |||
το γράμμα
| |||
το ύφασμα
| |||
το αγρόκτημα
| |||
το σύρμα
|
9) Να διακρίνουμε επίθετα σε μια πρόταση και να παράγουμε επίθετα από ουσιαστικά .
v Να σχηματίσεις τα επίθετα που παράγονται από τα παρακάτω ουσιαστικά και στη συνέχεια να τα γράψεις στα 3 γένη :
§ φως
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ σκοτάδι
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ υγεία
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ χαρτί
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ δέρμα
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ κίνδυνος
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ βράδυ
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ γυαλί
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ κίνδυνος
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ καλοκαίρι
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ όρος
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ φθινόπωρο
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ πέτρα
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
§ ξύλο
|
Þ
|
_______________ , ________________ , __________________
|
10) Να διακρίνουμε τα μέρη του λόγου ( άρθρα , ουσιαστικά , επίθετα , ρήματα ) .
v Να τοποθετήσεις τις παρακάτω λέξεις στην κατάλληλη στήλη :
έναν , σύρμα , φετινός , μαγεύω , κλειδώνω , τον , τη , γαλανός , βιβλίο , στρατόπεδο , γεμάτος , οι , γράφω , των , οδηγώ , πηγαίνω , τις , τα , σταματώ , πανέμορφος , τζάμι , διαμέρισμα , μαγευτικός , παραλία , ανακυκλώνω , αρχοντικός , σιδερένιος , βιβλιοθήκη
ΑΡΘΡΑ
|
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ
|
ΕΠΙΘΕΤΑ
|
ΡΗΜΑΤΑ
|
11) Να διακρίνουμε τα οριστικά άρθρα από τους αδύνατους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών .
v Να κυκλώσεις τα άρθρα και να υπογραμμίσεις τις αντωνυμίες :
τον άνεμο
|
το είδα
|
τη μαργαρίτα
|
τη φίλη
|
τον κοιτάζω
|
τον άφησαν
|
την άκουσα
|
το βιβλίο
|
το μαγείρεψα
|
τον άφησε
|
της είπε
|
τον είδαν
|
Τις τιμώρησαν
|
τους λέει
|
τους βλέπουν
|
12) Να συλλαβίζουμε σωστά τις λέξεις , με βάση συγκεκριμένους κανόνες και όχι στην τύχη .
v Να συλλαβίσεις σωστά τις παρακάτω λέξεις :
έκθεση
|
Þ __________________
|
πέρσι
|
Þ __________________
|
αγναντεύω
|
Þ __________________
|
φύλλα
|
Þ __________________
|
καυτός
|
Þ __________________
|
χορτάρι
|
Þ __________________
|
στρατιωτικός
|
Þ __________________
|
άλσος
|
Þ __________________
|
προβλήματα
|
Þ __________________
|
καημένος
|
Þ __________________
|
12) Να βάζουμε τις λέξεις σε αλφαβητική σειρά .
v Να βάλεις σε αλφαβητική σειρά τις παρακάτω λέξεις :
§ δύσκολα , δημαρχείο , δροσιά , δακρύζω , δικαστής , δήμαρχος
___________________________________________________________________________
§ ποιήτρια , παιδίατρος , πρωτοβρόχια , πλημμύρα , πρωτότοκος
___________________________________________________________________________
§ λατρεία , λίμνη , λιμνιάζω , λατρεύω , λιμνοθάλασσα , λατρευτός
___________________________________________________________________________
13) Να βάζουμε τελικό ν μόνο όταν χρειάζεται .
v Να συμπληρώσεις με το(ν) ή τη(ν) :
______ φίλο
|
______ μπάλα
|
______ παπά
|
______ ξιφία
|
______ τζαμαρία
|
______ δύναμη
|
______ σκιά
|
______ εκδρομή
|
______ χαρά
|
______ χαρτοκόπτη
|
______ τουρίστα
|
______ ντουλάπα
|
14) Να παράγουμε ρήματα από ουσιαστικά .
v Να γράψεις τα ρήματα που παράγονται από τα παρακάτω ουσιαστικά . Προσοχή στην ορθογραφία !
αποθήκη
|
Þ
|
________________
|
βάρος
|
Þ
|
________________
|
φως
|
Þ
|
________________
|
θυμός
|
Þ
|
________________
|
θεμέλιο
|
Þ
|
________________
|
δουλειά
|
Þ
|
________________
|
ανάσα
|
Þ
|
________________
|
κέρδος
|
Þ
|
________________
|
κίνδυνος
|
Þ
|
________________
|
σημάδι
|
Þ
|
________________
|
15) Να καταλαβαίνουμε τις συντομογραφίες και τα αρκτικόλεξα .
v Να γράψεις τι σημαίνουν οι παρακάτω συντομογραφίες και τα αρκτικόλεξα :
π.χ.
|
Þ
|
________________
|
ΟΤΕ
|
Þ
|
____________________________________
|
μ.Χ.
|
Þ
|
________________
|
ΙΚΑ
|
Þ
|
____________________________________
|
τηλ.
|
Þ
|
________________
|
ΕΜΥ
|
Þ
|
____________________________________
|
κτλ.
|
Þ
|
________________
|
ΕΕ
|
Þ
|
____________________________________
|
μ.μ.
|
Þ
|
________________
|
ΤΚ
|
Þ
|
____________________________________
Καλή μελέτη |
Φιλάκια πολλά ..
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.